De här med omsorg

Jag har länge funderat på det här när man själv blir äldre. Hur vården ser ut då? Och vilka rättigheter man har. Även den dagen man själv behöver hjälp kommer då sonen och hälsar på mig? Kommer jag känna igen honom osv. Vilken sorts mat kommer jag att gilla och vad kommer jag att uppskatta i min vardag.

Och jag kan även fundera på när min mormor och morfar och även den dagen min pappa kommer att kanske behöva hemtjänst eller något. Vilket krav kommer han ställa som jobbat som ssk. Visst han jobbar fortafarande idagsläget men han vet sina rättigheter. Men även jag som jobbar som undersköterska som kanske kommer och är "jobbig" haha.

Jag tror det är vikgit att prata med sina förldrar när det gäller detta så man vet om ens föräldrar sedan skulle bli dement vad dem ville när dom var friska. Så man som anhörig ändå kan komma med att detta vill min föräldrer och då veta att det är det han/hon vill och inte att man tror. Jag tror det är väldigt viktigt. Jag kollar runt på olika sidor bla  www.omsorg24.se pga kunna ha en öppen dialog hemma vad som är viktigt kanske nu i livet där man är idag men även livet framöver. Man vet ju aldrig vad livet har att ge en. Och på något sätt kanske det är skönt men samtidigt så tycker jag. Och jag tror jag har dom funderingar dels är vi en vårdande familj men även för att min mamma gick bort allt för tidigt i cancer

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0